Nicht nur die Verteilung von Förderbudgets lässt sich gernderspezifisch lesen. Im Sinne der Bewusstseinsbildung befassen sich immer mehr Studien mit der Situation von Frauen hinter der Kamera und auf der Leinwand, um strukturelle Geschlechterungerechtigkeiten aufzuzeigen.
STUDIEN 2021–2022
European Audiovisual Observatory. EU 2022.
Frauen* in der europäischen Filmbranche 2017–2021 – Female professionals in European film production ed. 2022
Belinde Ruth Stieve. SchspIN. Berlin 2022.
Drehbuch Studie 2017–2022 – Serienstudie 2022. Wer schrieb die deutschen Serien 2017 bis 2021?
Australian Cinematographers Society. Deakin & Tallinn 2022.
Kamera Studie 2011–2019 – A Wider Lens: Australian Camera Workforce Development and Diversity
Österreichisches Filminstitut. Innsbruck 2021.
Fördermittelvergabe & Kinofilm 2012–2019 – Zweiter Österreichischer Film Gender Report
European Audiovisual Observatory. EU 2020.
Drehbuch & Regie EU 2015–2018 – Female directors and screenwriters in European film and audiovisual fiction production 2020
STUDIEN 2016–2020
MaLisa Stiftung:
Weibliche Selbstinszenierung in den Neuen Medien 2019
Geena Davis Institute on Gender in Media/ Plan International / Girls get equal:
How film and media stereotypes affect the lives and leadership ambitions of girls and young women 2019
San Diego State University Center for the Study of Women in Television and Film:
It’s a Man’s (Celluloid) World: Portrayals of Female Characters in the Top Grossing Films of 2018
Schwedisches Filminstitut:
Gender Report 2018
San Diego State University Center for the Study of Women in Television and Film:
#CelluloidCeiling. Behind-the-Scenes Employment of Women on the Top 100, 250, and 500 Films of 2018
MaLisa Stiftung:
Weibliche Selbst-Inszenierung in den Neuen Medien. Geschlechterdarstellungen auf Youtube, Instagram und in Musikvideos
(Deutschland 2018)
Universität Rostock und des Fraunhofer-Instituts im Auftrag von ARD und ZDF:
Studie zu Gender und Fernsehfilm 2017
Universität Rostock gefördert von MaLisa Stiftung:
Audiovisuelle Diversität? Geschlechterdarstellungen in Film und Fernsehen in Deutschland 2017
Swedish Film Institute:
Looking back and moving forward. Gender Equality Report
(Schweden 2017)
British Film Insitute (BFI):
Supporting UK Film BFI Plan 2017–2022
Irish Film Board (IFB):
Five-Year Strategy 2016 to 2020
Filmschreiben.de:
Frauen im Top Management von Filmproduktionen und Werbeagenturen
(Deutschland 2016)
Directors UK:
Cut out of the Picture: A study of gender inequality amongst film directors in the UK film industry
(UK 2016)
STUDIEN 2010–2015
Nordicom/Göteborg International Film Festival:
Gender Balance in the Film Industry 2014
Dr. Stacy L. Smith, Marc Choueiti, Elizabeth Scofield, & Dr. Katherine Pieper / Annenberg School for Communication & Journalism, University of Southern California:
Gender Inequality in 500 Popular Films: Examining On-Screen Portrayals and Behind-the-Scenes Employment Patterns in Motion Pictures Released between 2007-2012
EWA -European women’s network:
Where are the Women Directors?
Report on gender equality for directors in the European film industry, 2006-2013
Geena Davis Institute on gender in Media:
Gender Bias without Borders: An Investigation of Female Characters in Popular Films across 11 Countries
Director’s Guild of America:
Feature Film Diversity Report 2013 & 2014
(USA)
Europäische Audiovisuelle Informationsstelle:
Bei den Filmfestspielen von Cannes 2014 wurde die Studie Girls just wanna have film! zu Frauen in der europäischen Filmbranche präsentiert.
Margit Herche / Maya Götz:
Der Körper der global vermarkteten Zeichentrickmädchen
Center for the Study of Women in Television and Film, San Diego State University:
The Celluloid Ceiling: Behind-the-Scenes Employment of Women on the Top 250 Films of 2013
British Film Insitute (BFI):
BFI Report on Female Writers and Directors of UK Films 2013